Naam: Bram Knol
Leeftijd: 29
Instrument: Drums
Waarom doe je mee met De Niemanders?
Toen Wout me de preproducties liet horen en daarbij vertelde over de beoogde werkwijze en dat er nog veel ruimte was voor eigen ideeën, leek me dat een behoorlijke uitdaging. Wout en Rocco’s manier van schrijven en de veelzijdigheid van de songs passen goed bij me.
Welk verhaal op het album spreekt je het meest aan, en waarom?
Één van de songs had een refrein waarin een gevangene z’n vrouw zegt om hem zo snel mogelijk los te laten, haar eigen leven te gaan leiden. Het raakte me dat je als gevangene niet alleen je eigen vrijheid voor een langere tijd kwijtraakt, maar na het al dan niet vrede te sluiten met je straf ook nog al het andere in je leven los zal moeten laten.
Hoe was het creatieve proces in de studio?
Na iedere schrijfdag in de gevangenis gingen Rocco en Wout weer knutselen in de studio. De drums in deze preproducties waren geprogrammeerd om aan het einde van het proces te worden vervangen door live drums. Gedurende de schrijfsessies kwamen er in iedere song steeds meer ideeën voor nieuwe laagjes gitaren en toetsen, wat resulteerde in een ingewikkelde puzzel. De bas en drums werden als laatste opgenomen, en om onze ideeën in te passen in het geheel moesten er meteen keuzes worden gemaakt over welke laagjes de song zouden halen. Doordat we met z’n allen hiermee aan het puzzelen waren, was er een hele fijne werksfeer, voor mij een ideale combinatie tussen creativiteit en efficiëntie.
Hoe is het om samen te werken met Rocco en Wout?
Doordat Rocco en Wout zelf werken met de gedetineerden komen de verhalen en songs die hieruit voortkomen echt tot leven. Als ik die verhalen hoor voel ik hun compassie en de urgentie om ook over deze kant van dit bestaan te vertellen. Elke song is een verhaal met een duidelijk gevoel dat Rocco met prachtige beeldspraak kan vertalen naar muzikale inhoud en andersom. Tegelijk staan ze volledig open in het muzikale proces – de ideeën of onze interpretaties van een tekst brengen ook weer een nieuw perspectief.
Naar welk element uit de live-show kijk je het meest uit?
We hebben de songs nog nooit achter elkaar gespeeld, dus ik kijk uit naar het gevoel van de hele set achter elkaar te spelen!
Ben je blij met de keuzes die je hebt gemaakt in het leven?
Ja. Ik ben een vreselijke control freak, dus ik hou heel erg van keuzes maken, en daar volledig voor te gaan. Als dan iets anders loopt, maak je weer een nieuwe keuze.
Wat is de grootste fout die je ooit gemaakt hebt?
Er zijn zoveel dingen die je fouten zou kunnen noemen, maar gelukkig niets met ernstige gevolgen voor mezelf of anderen. Behalve die keer bij m’n allereerste baantje – stonden er drie vrachtauto’s voor de deur. Had ik een bestelling blijkbaar vier keer verzonden.
Wat verwacht je van de concerten ‘binnen de muren’? / Muziek maken in de gevangenis, vind je dat een goed plan?
Het lijkt me onwerkelijk om te spelen op een plek waar het publiek zit opgesloten. Tegelijk kan het voor deze mensen een afleiding zijn van hun eindeloze dagen. Ik ben benieuwd om zelf verhalen te horen van deze mensen.
Heeft muziek ook een maatschappelijk taak, en waarom wel/niet?
Door verschillende songs heen laat dit project de mens zien achter de gevangene. Dit is een compleet andere wereld waar ik, en ik denk velen met mij, nooit bij stilstaan. Dan realiseren we dat we allemaal mens zijn. De muziek van De Niemanders heeft zeker een maatschappelijke taak.
Waarom moeten mensen naar de releaseshow van De Niemanders in Luxor Live komen?
Het is een prachtige, veelzijdige plaat geworden met indrukwekkende verhalen die op het podium nog veel meer tot leven zullen komen met een knettergoede band.